Trafiksäkerhet

Här kommer några bilder på hur det kan se ut i trafiken i Thailand.
OCH DETTA ÄR INTE DET VÄRSTA VI SETT, DET ÄR INTE ALLTID KAMERAN ÄR BEREDD.

Den hör lilla tjejen hade iallafall en barnstol (av bambu)

Har man inte plats för en barnstol får man hålla i ungen. Vi såg en som blev skjutsad och hade ungen hängandes under armen vid sidan av moppen (hua). De mesta vi sett på en vanlig moppe är fem personer.

Det är tur att föraren har hjälm, resen av familjen är det inte så noga med.
Det är lag på att använda hjälm när man kör moppe. Det kanske inte framgår av bilderna

Vinter 2010

Balkongen

Cyckelparkeringen

Snöhögen vid fiskeboden + Merjas lilla toya

Minvinternattens köld är hård stjärnorna gnistrar och glimmar......

snön ligger vit på taken.......

Men inte längre

Snorkling på Similian

Här kommer ett till klipp

Tidsomställning

Det blev lite strul med tiden imorse. Trött som bara den igår damp jag i säng vid 10 tiden igår , satte mobilen på ringning kl 8. När den ringer går jag upp, ser att Thobbe ligger kvar i sängen (försovning till praktiken) startar en tvättmaskin, tänker väcka Thobbe när jag får en konstig känsla.
"Är det inte lite mörkt ute för att klockan ska vara 8 ?"
Kollar köksklockan och den är 2 mitt i natten.
Ojdå jag har inte ställt om klockan på mobilen sen jag kom hem.
Tur att jag inte hann väcka Thobbe, ursäkta grannar för att jag tvättar mitt i natten.
Låg klarvaken en timme och lyssnade på Lasses snusningar innan jag kunde somna om.

Sista dagen - hemfärd

Upp med tuppen för att hinna med några timmar på stranden, började med frukost
Självklart en omelett (som varje dag) som de lagar till efter ditt önskemål.

Sen packning av alla grejer, och de sista 2 timmarna på stranden. Man ska ta till vara på all tid i värmen.
Taxin hämtade oss kl 12 för färd mot flygplatsen.

Hemresan känns alltid längre , och nu mellanlandade vi i Sharjah bredvid Dubai. Trevligt folk där...

De stirrade på oss som om vi kom från yttre rymden.

Väl hemma på Arlanda kl 01.00 och minus 17 grader, bbbbrrrrrrr va kallt, men Lasses vänner på Arlanda hade skottat fram och skrapat av all snö från bilen så det var bara sätta sig och köra. SUPER TACK!!!

Home sweet home, sängen var ljuvligt skön i natt

Söndag - den sista hela dagen i Thailand

Den tillbringade vi på en moped. Vi drog norrut och efter ca en timmes färd var vi framme vid en liten hamn där man tog en liten "färja över ett sund till en o. Än var ca 1,5 mil lång och vi skulle till den norra udden.

Efter ca 5 km händer det som inte får hända. PUNKA på bakhjulet. Det finns ett hus precis bredvid och vi börjar gå dit för att be om hjälp när vi möter två män på en flakmoppe men bråte på. Vi visar vårt platta däck och de lyfte genast av sina grejer och lastar upp vår moppe på den.

Lasse fick sitta baklänges på flaket och hålla i moppen och jag satt bakom han som körde. han körde oss till en liten verkstad men mekanikern var inte där så en tjej drar iväg på moppe och är snart tillbaks med honom, sen sticker hon iväg igen och köper en slang så att vår moppe kan bli lagad.

Från det vi fick punka till vi kunde fortsätta vår färd tog det,,,, hör och häpna,,,, 45 min.. Vilka människor.
Och priset för detta ville de ha 100 Bath = 25 kr. Vi gav den enhel del till eftersom vi var så nöjda med hjälpen.

Vi fortsatte vår tripp mot den norra uddan och ännu en vacker och till synes oändlig strand som var nästan folktom, Vi badade där hela dagen och på vägen hem fick Lasse köra den lilla moppefärjan.

Sista middagen blev favoriträtterna nudlar med räkor,friterade räkor, Annanasris i annanas, paneng cyrry kai

Kvällen avslutades med en risballong från stranden

Lördag kväll

På båten hade vi sällskap av några stockholmare som vi hade riktigt trevligt men på båten. De hade hört att det finns ett schysst uteställe i Khao Lak, en rockbar som heter Happy Snapper och har liveuppträdanden varje kväll. Vi var trötte efter den långa dagen men vi tog en tuk-tuk för att kolla vad det var.

Pelle, Sarah-Ida och Elin och deras vänner var redan där. Det var bra band som spelade bla "Blues Brothers", det var mycket folk och en kul kväll. Vid 12 tider var vi så trötta efter den långa dagen och åkte hem.
Happy Snapper är ett ställe som vi kan rekomendera om man vill gå ut i ett annars  ganska lugnt Khao Lak.

Dag 13 - Similian Island

oj oj oj vilken härlig dag det har varit , Vi tog en tur till Similian Island för att snorkla. Det tog en timme med speedboat. Vi gjorde 4 stopp på olika öar . Vattnet var fantastiskt klar och snorklingen fantastisk. Många fiskar kände man igen från de tidigare turerna, men vi såg också många nya fiskar i olika former och färgsprakande färger.

Nåt som vi aldrig sett förut (förutom på kroken) var bläckfisk.

Förrutom alla nya sorter så var de flesta fiskar större här också

Vi skulle kunna visa hur många bilder som helst om internet var snabbare, det tar tid att lägga upp bilder.
Kolla noshörningen, det syns inte så bra men den har extra fenor(blå) som sitter på tvären

OCH SÅ ÄNTLIGEN ....... får vi se en sköldpadda på ca 50-60 cm i diam, och vackert mönster och den såg så fridfull ut när den kom simmandes. Tyvärr hade precis batteriet i vattenkameran tagit slut, men Lasse tog den andra och fotade från båten när jag klappar den, Det är jag som är längst till vänster i bild med gula simfötter

Det var otroligt vackra öar vi var på sanden var som mjöl och alldeles kritvit

På en av öarna var det fullt av nån slags fladdermus "Flying fox" som hängde i klasar uppe i träden , de var riktigt stora.

Ungefär halvvägs hem till fastlandet bromsar plötsligt alla (ca 7-8) båtar in , det är delfiner i sikte. Vi hade tur (skicklighet) som satt i fören av båten på 1:a parkett. Massor av delfiner simmar längre fram och är uppe och hoppar vid ytan Vi uppskattar dem till ca 50 st . Båtarna försöker ta sig närmare men då stack den åt olika håll. men vi hade några precis bredvid båten.

Stax efter såg vi en orm i vattnet och flygfiskar.

VILKEN FANTASTISK DAG VI HAFT !!!!!!!!!

Dag 12 - nu närmar det sej slutet på resan

Idag tog vi en tur med havskanot paddling i de östra delarna av Pnag nang provinsen. Vi blev hämtade på hotellet av en charmig men inte så språkkunnig charmör.
Vi åkte ut med en gammal båt i två våningar , alla gäster  satt på övre däck och besättningen och alla kanoter var på nedre däck. Naturen var fantastisk, klippor mitt i havet i alla former och de flesta klippväggar var över hundra meterr höga och lodräta.

På det första stället vi stannade på var det en grotta som vi åkte igenom innan vi kom till lagunerna innanför berget. Man var tvungen att anpassa sej efter tidvattnet, var det för lågt ellet högt kom man inte igenom passagen. Innuti grottan som var becksvart och endast lystes upp av våra ficklampor var taket fullt av fladdermöss (aal svarta prickar är fladermöss)

Innanför bergen som sträckte sej 100-200 meter rakt upp i luften fanns det små gångar som ledde till laguner med lika branta väggar på insidan. och när man passerade de trångigaste syällena var man tvungen att ligga platt i kanoten. våran paddlare var väldigt duktig.

Utanför en av grottorna fanns det massor av apor som matades med bananer. Den här har en liten unge hängandes under magen

Kanotpaddlingen var fantastisk med sin overkliga natur, och vi fick även besöka "James Bond ön"

Dag 11

Min vy i c:a 20 km i timmen viiiooooo vad det går.
Idag hyrde vi motocyckel igen och tog en tur norrut längs den oändliga strandremsan som går längs hela kusten.
Vi tog en avstickare lite här och där och har nu badat av hela kusten.

Den här lilla eremitkräftan låg jag och zoomade in i 10 minuter innan han/hon ville krypa ut och visa sej.
Det var på White Sand Beach

Det fanns underbara vikar och småstränder där man var alldeles för sej själva.

Sööötisar

Glömde den här bilden häromdagen. En sån här bild måste man dela med sig av,
Katterna låg utanför "BIG BUDDA"

Snorkling

Lite snorkling

Dag 10 Surin Island - Snorkling

Strax före 7 hämtade taxin oss från hotellet för en lång (ca 1 1/2 timme) resa norrut där båten till snorkelöarna "surin Island" väntade. Ut till öarna tog det ca 1 timme med speedboat som körde i ca 30-40 knop

Det blev 3 snorkelstopp, ett besök hos fiskezigenare som bodde i en by av hyddor på en strand, och ett lunchstopp.
Det var en helt suverän dag och snorklingen var underbar, siktdjupet var upp till 30 meter och botten var fylld med koraller och fullt med fiskar ialla storlekar och färger. De största såg vi på djupet men det klarade inte kameran av. Lasse såg bl a en Baracuda på ca 10 kg men då var jag långt bort med kameran.

På det första stoppet var min lycka en anemon med Nemofiskar som simmade in och ut i anemonen, de var ganska små ca 10 cm.

Såna här blåa fiskar fanns det gott om

Den här fulingen (den undre alltså) är riktigt stor 50-60 cm och kan attackera och bitas om man kommer för nära deras bon, tur att jag inte visste det när jag simmade så nära jag kunde för att fota

Det här är fiskebyn, ögruppen är full av fina ständer och klart vatten och det svalkar knappt när man badar, så varmt är det i vattnet.

Det här är ett urval av alla de fiskar vi såg idag, vi såg många, många fler och några har ni sett här på bloggen tidigare .
Vill ni se fler får ni komma hem till oss och kolla, det tar bara några timmar.

Dag 9

Vi gick upp tidigt eftersom vi hade beställt en taxi tillbaka till Khao Lak, men den var försenad en timme så det blev en lång väntan. Han körde som en biltjuv och fick tvärbromsa för en ambulans som körde på fel sida av vägen. Det gäller att se upp i trafiken.
Vi tog med oss snorkelgrejerna och gick ner till vår strand och snorklade vid olika rev. Vattnet här är inte alls lika klart som i Karon och arterna är inte lika många och färgsprakande här, men vi såg en jättestor fisk ???? som vi inte sett förut och Lasse säg en Baracuda som jagade ett stim, som simmade förbi mej som var lite längre ut.

Vi tänkte äta lunch på stranden, men där vi stannade (restaurang=några bord+parasoller i sanden och en hydda där de lagar mat) var maten slut men det fanns banan/ananas pannkaka och frukt. Jättesmaskigt.

Lite mindre folk på stränderna här än Karon

Middagen åt vi på hotellets strandrestaurang i solnedgången och med levande musik (romantik)

CARPE DIEM - FÅNGA DAGEN -ELLER SOLEN

GOT IT !!!!!!!!!!!

Favoritbaren med bästa internetuppkopplingen. Här bokar vi taxi, utflykter, hyr moppe, lämnar in tvätten mm mm

Dag 8

Idag drog vi iväg på moppe-scooter på en utflykt med Tim och Sirpa som guider. Vi träffades i Kata där de bor på "White house in"

Vi tog kustvägen bort mot Pukettown och såg utsikten över alla stränder och havet, vi stannade i Raiwa och lunchade. Nu krävdes det lite mer koncentration vid körningen än i Khao Lak där det i stort sett bara finns en stor väg. Det är ju vänstertrafik i Thailand och det är ganska tätt mellan moppar och bilar på de större vägarna, det blir svårt i rondellkörning och i korsningar. När man kör i bergen är det många tvära kurvor och branta backar men Lasse klarade körningen galant.

Vi åkte in mitt i smeten i Pukettown för att kolla i en fiskeaffär (som inte var så märkvärdig) men det tog tid att hitta dit och sen shoppade vi på Robinson - ett stort varuhus.

Nästa stopp var  Big Budda högt uppe på toppen av berget, det är en enorm staty av Budda.

Våra mopeder fick jobba hårt för att komma ända upp.

Ser ni hur stor hon är?

Efter att inte ha någon tro  (för tomten räknas väl inte) har vi nu konverterat till någon som tror på oss.

"FORGIVNES MAKES YOU HAPPY"

Vi blev välsignade av munken och kommer nu att få ett fortsatt bra och lyckligt liv.
Armbandet vi fick ska skydda oss.

En av alla vackra vyer från dagens utflykt
Stränderna är Kata Noi. Kata Beach och Karon Beach, sett härifrån

Kvällen avslytades i Kata med en trevlig middag tillsammans med T o S.
Maten var otroligt god, jag provade en Currysoppa som var ljuvligt god ända tills jag råkade bita i en piripiri, då brann det i munnen.

Det sista vi gjorde var att säga hejdå år våra bartjejer eftersom vi åker tillbaka till Khao Lak imorgonbitti.

Dag 7

Idag var det en softig dag på Karon beach. Vi träffade Tim och Sirpa och hade en stranddag tillsammans med dem. Vi badade mycket och kastade Vobaboba bollen. Det blev endel snorkling också på vid klipporna på den södra delen av stranden (det är där ni ska bo May)

Vad är det här för fisk???

Lite nya fiskarter

MMMMMM en god lunch

Våran gata

Klart man blev bjuden på en god drink på ALLA HJÄRTANS DAG

Vi skickade upp en till risballong och hela horisonten fylldes av uppstigande risballonger.

HAPPY VALENTINE

Karon beach på kvällen

De thailändska skolungdomarna förbereder för den Kinesiska nyårsaftonen som börjar firas ikväll. Det smäller smällare så man tror man är i mellanöstern.

Här tänder vi en ballong av rispapper, av värmen stiger se sakta upp mot skyn, jättevackert.

Vi träffade våra bartjejer som vi mötte första gången 2002. Chang, Jabb och Smile

Jabb (undra om någon av våra ungar lärt henne detta movs ???

Lasse och Chang !!!! undrar varför Lasse gillar Thailand så mycke.?? för han gillar ju inte solen.

Ha ha kolla ödlan ( alltså ÖDLAN) hmmm nu kommer jag nog få lite skit.

Thailand Karon beach

I morse tog vi en taxi till karonbeach där har vi varit 2 ggr förut vi åkte utan att ha bokat hotel... men när vi kom fram så kollade vi upp vårat gamla hotell som vi bott på förut och dom hade rum .BING. vad skönt nu bar det i väg till stranden med snorkelutrustningen i högsta hugg.. men eftersom vi var lite hungriga och längtade efter Kais underbara Räkor med vitlök o peppar så startade vi med en JÄTTEGOD lunch. Han kände igen oss och kallade Merja genast för MADAMM. hahaha.

sen lämnade vi kvar alla våra saker förutom snorklarna och begav oss ut i det blå.. se bilder.(Merja har införskaffat en undervattenskamera) skitkul. det blev våran längsta tur under vattnet.

Oj vad det smakade med en god kall öl efter det. Våran andra öl.(ingen fara Kaija jag håller koll på jäntan). På vägen hem till vårat hotel stod en liten Thaitjej och kollade på oss... och hon kände igen oss kallade oss för lassa och maria

Thailand dag 5

När vi vaklnade på morgonen var Lasse risig i magen så han stannade på rummet. Jag tog med mig snorkelgrejerna och gick ut till ett ställe med mycket klippor och snorklade, här var det klart vatten och jag såg jättemånga blåskimmrande fiskar som var mellan 25-30 cm samma som man ser på varje restaurangs isbarer med fisk på kvällarna... vid lunch så gick jag in till hotellrummet och hittade min man något fräshare..

Vi tog skootern och drog norrut, vi bestämmde oss för att besöka ett vattenfall som heter rainbow waterfall. På vägen dit så bommade vi avtagsvägen och hamnade ganska långt in i djungeln. Vi förstod att vi var lite på vift så vi stannade vid ett par skinntorra gummor som vi frågade om dom visste vägen tilll vattenfallet.. så det var bara att vända om C.a 2 mil.... när vi hade åkt lagomt långt så svängde vi av utan att se några skyltar om vattenfall... ahhhh man ska ju chansa lite vi hadde blivigt rätt törstiga. när vi kom ffram till vägens slut var det en gummiodling, han som hade den var rätt duktig på engelska och förklarade vägen dit... han hade ett par elefanter som vi hälsade på.

efter en bra vägbeskrivning var vi på plats och kunde svalka oss

Vi stannade vid några stränder och och åkre igenom några thailändska byar och kollade in på en matmarknad full med frukt, grönsaker, kött, fisk mm mm mm.

Här på hotellet bor de flesta nationaliteter och vi har blivit vänner med ett par från Stockholm och ett från Arvika.
De är jättetrevliga och vi utbyter tips på utflykter.

Bläckfisk

Thailand dag 4

1. Vi vaknade kl 05:30 . Vi zappade runt på datorn någon timme till frukosten var klar. Vi smorde in oss ordentligt eftersom vi skulle ut med en longtailbåt och fiska hela dagen.Vi hade en underbar dag på havet, vi trollade utan resultat och bottenmetade och då fick vi några olika fiskar. Det roligaste var när vi fick bläckfisk på våra nya bläckfiskdrag... de var effektiva.

Den första bläckfisken krokades på ett vanligt drag..... resten fångades på bläckfiskdraget.

De flesta bläckfiskar spottade ur sig bläcket vid vattenytan, en träffade kaptenen i munnen (kul) och en tömde sej i kyllådan.....

Kvällen avslutades med en tur till Khao Lak "city" vi åt den bästa Thaimaten hittils på resan.
    Hotellmaten är thai men lite turistig. När vi kom tillbaka skulle vi hyra en motorcykel för morgondagen och då jag frågade våran bartjej var man kunde hyra en, så hyrde hon ut sin.

Favoritbaren  och godnatt allihopa....

Dag 3

Det blev en sen uppdatering men internet ville inte funka igår kväll.
Vi är lite försiktiga med solen, så idag blev det några små utflykter. Vi åkte först till ett vattenfall i djungeln "Lampi waterfall". Där badade vi i kallt och friskt och skönt sötvatten c:a 24 grader. Tillsammans med en massa karpar

Sedan fortsatte vi mot en militäranläggning där dom föder upp och återutsätter havssköldpaddor.

På väg mot hamnen så stannade våran chaufför utan att vi visste något han ville bjuda oss på färsk annanas från en annanasodling.

Sedan bar det iväg mot deras hamn..... kolla vad skitigt det är vid stränderna

Det var massor av båtar av olika slag , båtar för dykning och snorkling, longtailbåtar och jätte många fiskebåtar som förberädde sej för nattens fiske. Överallt i hela byn låg det burar av trä och bambu... undrar vad de har dem till?

Sen var det dags för lite sol och bad, vi äkte till "White sand beach" och den gjorde verkligen skäl för namnet. Sanden var alldeles vit och finkornig. Vi åt en god lunch på stranden sen promenerade vi längs den vackra stranden .

Efter de långa promenaderna i all sand var våra fötter värda lite foot scrub.

IMORGON SKA VI FÅNGA SOLEN
GOD NATT alla där hemma.

Dag 2

Efter att ha däckat tidigt igår vaknade vi kl 2 på natten och var klarvakna. Vi tog ett promenad längs stranden och såg massa krabbor. Vi gick upp genom byn och de enda som var vakna var jätteglada hundar som hälsade på oss. vi gick och la oss och sov som stockar till kl 9.

I morse tog vi en promenad längs stränderna och badade med våran roliga boll vavobi. Vi tog oljemassage vid stranden (i skuggan och det fläktade). SKÖNT!!!

På vägent tillbaka studerade vi både land och sjökrabbor

I det lilla hålet är det en liten krabba (ca 3 mm)

Tillbaka vid hotellet blev det ett dopp i polen innan vi tog en Tuk-Tuk till Khao Lak

Det första vi gjorde var att kolla på polisbåten som spolades upp 2 km upp på land i tsunamin

Vi åt en god lunch och shoppade lite småsaker när jag såg skylten,
" FISH MASSAGE"
Det måste väl en fiskare prova. Vi fick stoppa ner fötterna i ett akvarium FULLT med småfiskar som åt hudavlagringarna på huden. Det kittlades så DJÄVLA MYCKET ! Men 20 min i det kalla vattnet var riktigt skönt.
Turistfälla ??? ja vi är de bästa turisterna....

Nu ska vi äta kvällsmat nere vid stranden

Framme i Thailand

Efter en ganska skumpig resa landade vi äntligen i Phuket och blev hämtade av en minibuss.

Framme vid hotellet kastade vi in väskorna och stack ner till stranden, ca 100 m från rummet.
Vi hann med lite snorkling, fast det var lite vågigt.
Lasse skar sej på handen på korallerna och jag brände mej på en manet på benet.

Efter en god middagkänner vi oss jättetrötta och nu blir det ett bad på rummet men varsin öl... sen är det tack och godnatt.

oj nu trillade ner en ödla från taket och landade på oss,, den var rätt söt...

NU DRAR VI

Just nu sitter vi på Arlanda med ett glas vin i väntan på incheckningen.
Resan hit gick så klart bra, en underbar vinterdag med solsken och vita vidder.

Hej då på ett tag !!!!

k a o s - nej allt är under kontroll

En väska med kläder och en väska med fiskegrejer, snorklar, simfötter , bollar mm
Det är väl så de flesta packar när de åker på semester.
Zigge verkar vilja följa med,,, nja han får nog stanna hemma.

Hot Dog

En av tjusningarna med att resa är maten. Särskilt i Thailand, vi älskar deras mat
Och efter ett tag kommer längtan till den vanliga maten som man äter hemma