Under ytan..

Idag var det dags .... för våra första dyk.
Vi provade ut våra dräkter och dykvästar innan vi klev ombord på båten, mask,snorkel och fenor hade vi våra egna med oss.
På väg ut till första revet blev vi instruerade om hur allting skulle gå till, tecken under vatten, tryckutjämning mm.

Här står vi förväntansfulla och väntar på vår tur.
 


Josefine och jag ska dyka först med en instruktör och här gör vi oss iordning.
Viktbälten på, 8 kg vardera.



Dykarvästarna och tuber



Nu är det snart dags. Man kände sig förväntansfull och lite nervös, men inte så mycket som jag trodde.



Kollar att luften fungerar.



Nu är det dags, på riktigt. Man tar ett stort kliv rakt ut i vattnet, sjunker ner någon meter under vattnet och guppar sen upp till ytan eftersom vi har luft i västen. Sen släpper man ut lite luft tills man sjunker ner precis under ytan. första minuten under vattnet var lite läskigt men när man kände att man andas precis som vanligt kändes det lugnt.





Jossan på väg ner.



Nu är vi i en annan värld. FAAANN vad häftigt. Vilken känsla och vad mycket fiskar vi såg.
Vi hade en dykare som filmade våra dyk under vattnet.

Häng med, men glöm inte att tryckutjämna för vi är snart nere på 11 meter.









När vi dyker ser de på båten delfiner vid revet där vi är. Lasse tar sina snorkelgrejer och kastar sej i vattnet och får simma med delfinerna. VILKEN TUR!!!
Det som jag har drömt om i hela mitt liv, och då är man under vattnet och märker ingenting.

Sen är det Lasses tur att dyka. Jag snorklar ovanför och kollar hur det ser ut.





Lasse får friheten att simma själv



Filmaren.




Men detta är min film uppifrån.









14 meter var han nere på.



Jag ser hur Lasse pekar mot botten, han har fått syn på en vattensköldpadda ca 60-70 cm. Den simmar åt deras håll och de får den att simma mot revet, och rakt upp mot mej. Tack Lasse (han vet inte att jag är ovanför).



Jag följer med den en bit upp över revet men hinner tillslut inte med längre.
De är så himla fina när de nästan som svävar fram i vattnet.







Delfinerna kom tillbaka men var lite längre bort den här gången så man kunde inte simma med dem.

Jossans ena trummhinna gick sönder under vårt dyk, så hon kunde inte dyka mer, men Lasse och jag dök ett dyk till tillsammans.

Plums ner i vattnet !!



Nu vågade t o m jag simma lite själv









PUSS ÄLSKLING



Tillbaka uppe på ytan





Vilken underbar dag med härliga dyk , delfiner och vattensköldpaddor. Vi har verkligen haft tur med våra utflykter. det är inte så vanligt att få se dem.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0