Norge och havsfiske på Røst

Lasse missade förra årets havsfiske pga för mycket jobb och i år blev det nästan samma sak, men när han kunde vara ledig kunde inte Palle komma loss. Då kom jag på den briljanta idée att jag skulle följa med. Jag som blir sjösjuk på stora hav. Sjösjukeplåster lyckades jag få ut på recept samma dag som vi åkte och hur otroligt det än kan låta så fungerade dem.

"Vår" båt (tredje bortifrån)



På väg ut ur hamnen den första fiskedagen. Vädret var riktig fint till en början men det mulnade på senare på dagen. Med fisket var det tvärtom, det började trögt, det var svårt att få fisken att hugga men mot eftermiddagen blev det bättre.





Min största sej på 10 kg. Lasses största vägde 11 kg



Vi fick en hel del torsk, de största var 10 kg



Lasse skötte all rensning av fisken och jag packade filéerna i påsar och frös in dem



Andra dagen var vädret helt underbart, vindstilla och värme i luften. Vi åkte till södra delen av Röst. Stundtals fiskade vi utan flytoveraller





Dagens största firre blev Lasses torsk på 14 kg





Ungefär så här såg matsäcken ut ( alt falukorvsmackor)



Den tredje dagen var det ganska blåsigt och sjön var ganska vågigt. Vi provade Lasses favoritställen och åkte långt ut på havet men det gav inte det resultat vi väntat oss. Vi vände in mot lite lugnare vatten till ett ställe som hade varit ganska bra på vägen ut.
Plötsligt händer det som man drömt om, först tror jag att det är ett rejält botten-napp ( det var mitt tredje på kort tid) men så rör det på sej. Lasse fattade på en gång att det var en hälleflundra, den drog och drog och  drog, men man  kunde inte göra något annat än att vänta ut den och bromsa såmycket man vågade. När den äntligen stannade var jag alldeles slut i armarna och Lasse fick ta över spöt en stund. Sen med spöbälte på var det dags att börja pumpa upp den, sakta,sakta, sakta. plötsligt var den uppe vid ytan och Lasse högg den med huggkroken. när han skulle lyfta in den i båten orkade han inte första gången och fick ta spjärn med benen mot relingen för att få in den i båten, där den var helvild.

48,68 kg och 155 cm lång








34,5 kg filé blev det





Dagen efter åkte vi självklart tillbaka till "Hällagrynnan"  men då fick vi  mest dessa fina "tångtorskar"



Detta är en känd klippa på Röst "Hajfenan"



Jag fick en till hälleflundra, den vägde vi inte men uppskattas till ca 5 kg men stark och galen vid avkrokningen



Sista dagen var det ännu en jättefin dag utan vind och med mjuka böljande dyningar.
Efter flara dagar med ett ganska trögt fiske ( vi har verkligen fått leta efter fisken ) så lossnade det, massor med fisk på lodet och flera dubbelhugg, fisk som hugger på nedsläpp och fisk på uppvägen. Kanonkul, men eftersom vi inte hinner frysa fisken innan hemfärden får vi drilla försiktigt så vi kan släppa tillbaka fisken.

En summering av mitt första riktiga havsfiske som jag "offrade mej på" för att Lasse skulle komma iväg:

Jätteroligt, mycket roligare än jag trodde
Jättevackert ställe ( trodde det var en ö och ett stort hav) men det var massor av öar i olika former
jag blev inte sjösjuk, helt fantastiskt (det är därför jag inte följt med tidigare)
Jag längtar till nästa havssfiskeresa!


Kommentarer
Postat av: jeanette

Härlig berättelse och härliga bilder. Grattis till den stora fisken, Merja. Vad roligt :) :)

2010-09-11 @ 12:57:02
URL: http://fiskemorsan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0