Dag 10 Surin Island - Snorkling

Strax före 7 hämtade taxin oss från hotellet för en lång (ca 1 1/2 timme) resa norrut där båten till snorkelöarna "surin Island" väntade. Ut till öarna tog det ca 1 timme med speedboat som körde i ca 30-40 knop



Det blev 3 snorkelstopp, ett besök hos fiskezigenare som bodde i en by av hyddor på en strand, och ett lunchstopp.
Det var en helt suverän dag och snorklingen var underbar, siktdjupet var upp till 30 meter och botten var fylld med koraller och fullt med fiskar ialla storlekar och färger. De största såg vi på djupet men det klarade inte kameran av. Lasse såg bl a en Baracuda på ca 10 kg men då var jag långt bort med kameran.

På det första stoppet var min lycka en anemon med Nemofiskar som simmade in och ut i anemonen, de var ganska små ca 10 cm.



Såna här blåa fiskar fanns det gott om





Den här fulingen (den undre alltså) är riktigt stor 50-60 cm och kan attackera och bitas om man kommer för nära deras bon, tur att jag inte visste det när jag simmade så nära jag kunde för att fota










Det här är fiskebyn, ögruppen är full av fina ständer och klart vatten och det svalkar knappt när man badar, så varmt är det i vattnet.
 

Det här är ett urval av alla de fiskar vi såg idag, vi såg många, många fler och några har ni sett här på bloggen tidigare .
Vill ni se fler får ni komma hem till oss och kolla, det tar bara några timmar.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0