Flytt till Lankawi

Vi kände oss nöjda med Kota Kinabalu på Borneo, ett underbart ställe men lite för dåligt väder. Vi bokade om flygbiljetten till KL och bokade en till Lankawi direkt. 5,45 lämnade vi KK och 13.00 var vi framme i Lankawi. 13.30 tog vi ett dopp med Wobaboba-bollen i det varma vattnet på en underbar sandstrand där solen sken på oss. Hotellet som vi hade bokad var supersega och vi (Lasse) tog en promenad för att hitta ett annat hotell han hittade ett som vi tog direkt. När vi satt på det första hotellet mötte vi ett par svenskar som satt och väntade på sitt rum.
Vi tog våra väskor checkade in och ner i badet .. sedan tog vi en promenad och när vi kom tillbaks mötte vi paret från hotellet. Och vi frågade nyfiket hur det gick, dom var inte så nöjda, det luktade mögel på rummet och som sagt dom var sega på det hotellet .. VILKEN VINSTLOTT.

Vi får bara stanna en natt här eftersom det är fullbokat pga det Kinesiska nyåret (3 Feb), men vi hittade ett annat rum tvärs över gatan där vi ska bo till den 9 feb , nybyggt , så vi är de första som ska bo där.
Vi har också hyrt en moppe till den 9 feb

LANKAWI HELLMOPPERS

Lite mer från Riggen

Dag 2 på riggen var det vår tur att åka till ön Sipadan, där är det begränsat antal dykare per dag, och vi hade blivit lovade en dag med 3 dyk där. Man lämnar riggen kl 6 på morgonen för att hinna se "Bumpheads" som simmar på ett långt led ner på djupare vatten.

Jag undrar varför de kallas Bumphead ??? Den största var över en meter , kanske 1,5 m och det kom ca 20-30 fiskar på ett långt led, mäktigt

Det var en hel del hajar där också, jag trodde att jag skulle bli rädd, men efter ett tag simmade man efter dem med kameran för att få så bra bilder som möjligt, som närmast var vi ca 3 meter ifrån dem. Första dyket såg vi ca 12-15 hajar, sk White tip shark

En kusin till nemo, det finns otroligt många olika nemofiskar, den här kallas skunk

mellan dyken fick vi gå iland på ön men man fick bara vara på den främre stranden, vi tog en liten promenad och Lasse såg en sköldpadda i vattnet ca 3 meter ut, och plötsligt såg vi fler och fler och fortsatte gå längs stranden. Det var helt otroligt, det bara kryllade av sköldpaddor som alla var ca 50-80 cm, vi såg mella 50 och 100 st innan vi blev stoppade, fick lite skäll och var tvugna att gå tillbaka till bryggan

De tre dyken var  fantastiska, klart vatten, massor av spännande och nya arter och härliga dykkamrater.
Vi gjorde vår djupaste dyk idag 31,5 meter.

Här är riggen där vi bor, äter (buffé tre ggr om dan + fika däremellan) och umgås med underbara människor från Canada, italien, Malaysia, frankrike, england och Kina, vilket gäng

Denna bild är från dyket på mabul , vi har sett massor av söta sköldisar

Livet på Riggen

I tisdags tog vi flyget till andra sidan Borneo, och sedan en timme med båt och vi var framme vid vårt hem de närmaste 4 dagarna. En gammal oljerigg som numera används som dykcentra i ett av världens bästa vatten. Vi möttes av trevlig personal och välkomstdrink. En snabb genomgång av hur riggen ser ut och dykrutiner. Sen bar det av ner under riggen för det första dyket. Det var massor med fisk och konstgjorda rev och båtar och annan skrot. Nästa dyk var vid den närmaste ön, Mabul. Vi såg massor av havssköldpaddor , den största var över en meter i diameter, fina rev och massor med fiskar. Kvällen avslutades med en pingismatch mot en Canadensare/Italienare vs Merja/Lasse , vinst såklart. Vårt rum ligger högst upp på Riggen dvs på 4.e våningen. På däck 1 som är 10 meter över vattenytan är dykutrusningen, restaurangen, baren, kontoret mm. För att komma ner till vattnet åker man på en plattform som hissar ner oss. Mer kommer snart.... Nu ska vi göra oss iordning för ett nattdyk

Snorkling på Manukan

Idag åkte vi till den tredje ön som det går båtar till dagligen Manukan, man köper en biljett och säger när man vill bli hämtad. vi snorklade i flera timmar och solbrännan på rygg och bakben blev skapligt röd.

Lite bilder på fina fiskar vi såg idag

Det var en kille son skar ner kokosnötter och han bjöd oss på en , ganska sött  men det hör ju till att man smakar

Idag såg vi hur många Nemofiskar som helst, det finns flera olika sorte och den största var större än min handflata

En lääskig fisk vi aldrig sett förut, ser ut som en blandning mellan fisk och krokodil

Vi hade beställ hemresa till kl 3 och över fastlandet var det mörka regnmoln då och vi åkte rakt in i regnvädret, så vi var precis dyngsura när vi kom fram.
Så är vädret här i Borneo så  här års, soligt och fint ena stunden och skyfall nästa, men det är så varmt så det gör inte så mycket, man fryser aldrig.

Godnatt, tidigt i säng för vi ska ta flyget över till andra sidan borneo i morgon bitti

Flodtur

Vi tog en flodtur i regnskogen och kollade på apor

Vi såg tre olika sortes apor

Detta är en näsapa hona, med snofsig uppotnäsa

Det här är en unghane med en liten hängnäsa, den som har störst näsa och störst snorre är den som blir ledare och har flera tjejer

Sedan blev det buffé och en  show av eldflugor när mörkret kom

Ödlefighten

Två stora varaner hade en fight på ön Sapi

Advanced Openwater Diver

Vi fortsatte med nästa kurs direkt och kan nu titulera oss Advanced Openwater Diver , det innebär att vi får dyka ner till 42 meter.
Kursen var 5 dyk med olika inriktningar
- navigering (obligarorisk) du ska med hjälp av kompass hitta under vattnet, veta hur långt du har simmat mm
-Djupdyk (obligatorisk) Vi dök ner till 26 meter, det var för dålig sikt för att gå ner längre

sen får man välja själv mellen olika dyk, vi valde
- båtdyk, det är i praktiken det vi har gjort hela tiden , men vår instruktör tyckte vi kunde få ett "fundive" eftersom vi gjort kurser på vartenda dyk
- Fiskidentifikation, man skriver ner eller ritar de fiskar man ser på en skrivplatta och sen ska man ta reda på vilka det är men böcker eller liknande
-Undervattensfotografering, man tar kort med en undervattenskamera, det är ju det jag tycker är roligast

Lasse förbereder sin nya dykutrustning, får hjälp av Ian

Lasse övar fiskidentifiering

Den mest fotograferade fisken på min lektion,  Nemo, fanns på massor av ställen och finns faktiskt i massor av olika sorter

En mörk nemo med yngel, ser ni dem (2 st)

Lionfish såg vi också flera st av

Nån form av korall, jag kallar dem blomkrukor, de är ca 1 meter höga

Nöjd nu Jossan ????

Dykcertet klart GRATTIS till oss

Japp där satt den . Idag gjorde vi det 4.e och sista uppdyket och klarade det. Det känns riktigt härligt.
Nu är vi Open Water Diver, det innebär att vi får göra dyk ner till 18 meters djup. Idag har vi gjort vårt hittils djupaste dyk, vi var nere på 16.5 meter. Tyvärr har vi inga bilder från dyken eftersom vi inte fick ta med kamera på lektionerna. På väg ut till dykplatsen blev vår dykbåt stoppad av polisbåten som kollade att alla hade flytväst och att kaptenen hade licens för att köra passagerare

'

Idag när vi hade navigeringsgenomgång på land hände nåt häftigt, två varaner var i slagsmål bredvid restaurangen , en riktigt häftig fight, den till höger är den som vann och jagade ut den andra i skogen.

Sapi beach härlig vit sand och 29 grader i vattnet

Efter dykningen hämtade vi vår tvätt, en kasse tvätt för 12 kr
en middag med 2 öl var kostar ca 80 kr
frukost tex nudlar ägg och kaffe kostar ca 24 kr för två
NICE PRICE

Diving day

Idag efter vår tidiga morgonpromenad gick vi till hamnen där vi mötte vår Dive intuktor, Ian från england, en riktigt rolig prick.
Idag var det dags för oss att påbörja våra "uppdyk" för certet. Vi åkte till Sapi island, en liten ö utanför KK och gjorde 3 av våra 4 dyk. Allt gick jättebra men sikten var inte så bra pga att det blåst och regnat de senaste dagarna. Men idag sken solen på oss nästan hela dagen. SKÖNT

Våra dykledare

Imorgon gör vi det sista uppdyket.

Fyra stora varaner gick omkring bakom restaurangen.

Kota kinabalu

Vi landade kl 10:00 åkte direkt till vårat hostel mysigt litet backpackerställe mitt i smeten. Vi kastade in våra grejer och drog till hamnen där vi tog en tripp ut på en ö. Mamutik. Fina stränder men vattnet var grumligt pga allt regn. Vi hittade den här varanen som är lite längre än en meter. Sedan kom regnet igen så vi tog båten hem igen. Efter att vi frächat till oss så fick vi tipps om en populär Kinarestaurang som skulle ha mkt bra mat.(SANT) det bleev återigen en tidig natti natti.'

Varanen

Vi vaknade vid 02:30 pigga som mörtar ingen av oss kunde sova så vi tog en härlig morgonpromenad. Det var en hel del folk ute och jättemycket av såna här.

Råttor överallt. Det var även mycket aktivitet nere vid marknaden folk som börja förbereda dagen.

Vi promenerade runt i ca: en timme sedan blev Lasse kaffesugen. Ingen högodsare direkt. Vi hittade ett hak igen  där dom låg och sov medans några tittade på Tv. Dom serverade oss socker med lite kaffe i (not gott) Vi förklarade att vi inte ville ha socker och fick en kopp gott kaffe med ett varmt leende. Skönt att vi inte har såna här skylltar på våra restauranger...

Snart gryr en ny dag . Nu är det frukostdags.

Kuala lumpur

En fin soluppgång från planet.

Vi har strosat runt lite i KL shoppade nästan ingenting men en hel del fina vyer blev det bla dom här tornen
Petrona towers

Det fann oändligt med shoppingställen vi fick lite för mycket att välja på vi gick vilse i ett.

På eftermiddagen gick vi till chinatown och köpte telefonkort. När plötsligt himlen öppnade sig, det var som i duchen. Gatorna svämmade över så vi beslutade att ta en taxi till ett av varuhusen i centrum. Där hittade vi ÄNTLIGEN Vår kamera med undervattenshus. vi fick kamera och huset för samma pris som bara kameran kostar i svedala. När vi kom ut så sken solen igen och det var återigen ca: 25-26 grader.

Vi vaknade vid 3 snåret pigga som mörtar och bestämde oss för att blogga lite.Men internet funkade inte ,Medans jag Merja försökte med att blogga smet Lasse iväg för att fixa frukost. Bara några meter på sidan av vårt hotel fans ett mathak som hade öppet.

Frukosten bestod av riktigtgott kaffe i påse, fluffig pannkaka med currysås, som inehöll potatis och grönsaker. mmmmmm jättegott. Sedan tog vi morgonflyget till Kotakinabalu. Malaysian airways lika trevliga som vanligt.

Kuala Lumpur

Nu ar vi framme i Kuala Lumpur efter en 17 timmars resa, fina plan och lungt i luften= inga luftgropar och trevliga Flygvardinnor (Malasian Airway). Vi har lamnat vaskorna pa hotellet eftersom det var for tidigt for att checka in fick vi inte rummet annu. Och ska nu strosa runt och se om vi hittar nagot skoj att shoppa, vi ska leta efter lite dykgrejer och kanske en kamera. Det var ca 24 grader nar vi landade och det ar lite disigt, men solen borjar tranga igenom det blir nog varmare under dagen.
Tidsskillnaden ar 7 timmar.

Nu drar vi... häng med

Nu är det äntligen dags. Nu åker vi på en 6 veckor lång semester.

Här är våran resplan, men man vet ju aldrig vad som händer, det kan ju bli ändrade planer beroende på väder (monsuner på Borneo) eller något annat.

Vi landar i Kuala Lumpur och stannar där en dag, sen flyger vi vidare till Kota Kinabalu på Borneo.
Där ska vi dyka, fiska,  gå på djungeltur i regnskogen, se när sköldpaddorna lögger sina ägg mm.
Om vädret är schysst har vi  tänkt vara där i 3 veckor.
Vi flyger tillbaka till K L och möter upp Jossan som flyger ner på egen hand och vi tar första bästa flyg upp till Phuket och vidare till Khao Lak, där blir det en tur för dykning och snorkling vid Similian öarna.
Vi ska båtluffa oss ner tillbaka till Lankawi i Malaysia, vi har inte bestämt vilka öar vi stannar vid men vi har fått tips om att Kho Lipe ska vara fint.  VI får se!!
Efter lankawi avslutar vi resan två dagar i KL.

PHUUU det är mycket att hinna med på semestern.

Ni som är nyfikna får hänga med här på bloggen, vi ska göra så gott vi kan med uppdateringar
och hoppas på bra WIFI

En vecka kvar

Nu är det bara en vecka kvar innan vi åker. Jag tror det mesta är under kontroll,
- passen giltiga
- pengar växlade, det mesta ialla fall, ska hämta det sista på onsdag
- snorkel grejerna ska med
- fiskegrejerna ska oxå med
- solkrämer finns i alla valörer, så fyller vi på efter hand
- kläder får nog också plats, lite ialla fall, sen får vi tvätta vartefter
- kamera, dator och alla laddare

har vi glömt något???

Nu är det mycket förberedelser på jobbet så att allt ska funka när vi är borta.
Butiksjobbet blir inget problem för grabbarna, men räkningar, löner mm ska skötas så Jossan håller på att drillas på det.

GOD FORTSÄTTNING

på det nya året.

Nyårsafton firades hos Stefan och Siv med goda vänner, god mat, lite raketer och skålades i champagne.

Som kvällsnöje på nyårsdagen tömde vi "Grisen" och räknade till närmare 3000 kr, de blir växlade till Malaysiska Ringit imorgon, eller jag kanske måste beställa valuta först - vi får se.